Mens en medemens

Mijn top 10: waarden

 Ik heb mijn belangrijkste waarden op een rijtje gezet. Om dit nummeren vond ik het moeilijk aangezien ik aan iedere waarde veel belang hecht.

1. Familie
2. Gezondheid
3. Vrienden
4. Respect
5. Geluk
6. Eerlijkheid
7. Verbondenheid 

 Uitslag persoonlijke waarden test

Je beste persoonlijke waarde is : Familie (1 maal gekozen boven de overige persoonlijke waarden).
De toplijst van je persoonlijke waarden is:
  1. Familie
Tot nu toe hebben er 69233 mensen deze test gedaan. Hieronder vind je de top vijf van de persoonlijke waarden die door deze mensen als beste persoonlijke waarde werd beschouwd.

Persoonlijke waarde frequentie (%)
1. Familie 14691 (21.22%)
2. Gezondheid 12542 (18.12%)
3. Geluk 6748 (9.75%)
4. Respect 3967 (5.73%)
5. Vriendschap 3953 (5.71%)

Van de deelnemers waren er 14691 die ook "Familie" als beste persoonlijke waarde benoemden. Let wel, er zijn heel veel persoonlijke waarden voorgelegd, dus de kans dat er heel veel mensen net als jij dezelfde persoonlijke waarde als beste persoonlijke waarde hebben benoemd is klein.

Hoe reageer je als je een leerling zijn/haar taak niet indient? 

 Op het lerarenforum werd dit onderwerp aangehaald door een leerkracht:
"Bij ons op school is een hele controverse ontstaan: de directeur meldde ons dat we een lln. die geen taak maakt, geen nul mogen geven! Neen: we moeten de lln. schriftelijk uitnodigen die taak te maken in de avondstudie of, indien nog steeds niet gemaakt, in de strafstudie. Indien de lln. dan nog steeds niets heeft gebakken van zijn taak, mogen we zeker geen nul geven, want dat is een sanctie. Volgens de inspectie(doorlichting) mag dat niet en als je dat als school toch doet, krijg je een ongunstig verslag. Bovendien, als een lln. door het niet binnenleveren van taken en de vele nullen niet zou slagen, krijgen de ouders altijd gelijk in de beroepsprocedure. Begrijpe wie kan. Graag jullie mening..."

Ik ga akkoord met wat de directeur meldt. Ik vind het onterecht wanneer leerkrachten direct een nul geven ook al heb je de taak niet ingediend. Tal van zaken kunnen hierbij een rol spelen: taak thuis gelaten, denken dat het op een andere datum moest ingediend worden, het niet begrijpen van de leerstof, ... De leerkracht moet de leerling een tweede kans geven voor het maken van de taak. Wanneer de leerling hier niet op ingaat, moet je als leerkracht ingrijpen dat er iets fout aan de hand is. Eventueel thuisproblemen waar de leerling niet ongestoord kan werken, zich niet goed in zijn vel voelen, er niets van begrijpen, ... Als deze zaken aan bod komen, zou ik het kind stimuleren en op de man af vragen waarom hij/zij niet de taak heeft gemaakt.

Welke waarden wil ik meegeven aan de kinderen?

Ik wil de waarde RESPECT meegeven aan de kinderen. Enerzijds respect hebben voor de elkaar en voor de leerkracht. Anderzijds respect hebben voor het materiaal in de klas. Ik vind het belangrijk dat de kinderen elkaar respecteren en aanvaarden hoe ze zijn. Ze zullen wel snel de verschillen onder elkaar opmerken. Ik wil hen meegeven dat deze verschillen niet negatief zijn, maar dat ze dit juist positief moeten beleven. Van die verschillen onder elkaar kan men alleen maar bijleren. Door het respecteren van elkaar zullen er mooie vriendschappen ontstaan. Als ze respect moeten tonen tegenover de leerkracht moeten steeds luisteren voor ze gaan praten.


Respect - Pieter Embrechts 




Tien geboden 

1. Vertrouw alleen op mij. Hiervoor is het belangrijk dat je Mij goed leert kennen.

2.  Maak van Mij maar geen beeld. Dit zou nooit precies zo zijn als Ik ben. In de bijbel laat Ik zien  wie ik ben.

3.  Praat maar veel over mij, maar doe dat wel op een eerbiedige manier.

4. De zondag is een dag waarop je moet uitrusten. Ik wil graag dat je deze dag speciaal aan Mij denkt.

5. Ik heb jou aan je ouders gegeven. Daarom heb respect voor je ouders. 

6. Alle mensen zijn door Mij gemaakt en naar Mijn beeld geschapen. Daarom mag je niemand doden.

7. Geniet ervan om voor en met elkaar te leven.

8. Wat van iemand anders is, moet je ook van de ander laten. 

9. Het is belangrijk om eerlijk te zijn. 

10. Geniet van wat je hebt en ben hier tevreden mee. 

Eén voor één zijn deze geboden onmisbaar en dus heel belangrijks. De geboden die ik persoonlijk heel belangrijk vind zijn 5,9 en 10. Je moet respect hebben voor je ouders want zij bieden je vele mogelijkheden en zorgen ervoor dat ze dag en nacht voor je klaar zijn. Later als ik een ouder ben, zou ik ook veel belang hechten aan het feit dat mijn kinderen respect tonen tegenover mij. Je moet eerlijk zijn tegen iedereen. Met leugens kom je niet ver! We moeten genieten van de kleine dingen in het leven. 


Tien  beloftes

1. God is er.

2. Ik ben eerlijk.

3. Deze dag is heilig.

4. Ik reflecteer mijn afkomst.

5. Ik wil leven.

6. Ik ben trouw.

7. Ik heb genoeg. 

8. Mijn liefde is puur.

9. Ik ben dankbaar.

10.  Eerbiedig.

Op een originele manier worden de tien beloftes weergegeven in het filmpje.


Kinderen zien, kinderen doen na!  

In dit filmpje zien we dat kinderen snel negatief gedrag van volwassen gaan imiteren. Bv. sigaretten op de grond werpen, agressief gedrag vertonen, schreeuwen, slaan,  ... We moeten als volwassen stilstaan bij ons gedrag. We zijn nog steeds een voorbeeldfunctie voor de kinderen. 


Zwolle Zegt:  Sociale omgang

In het nieuws en andere sociale media's worden de mensen nog meer  gezien als asociale wezens. De reporter ging op stap en bevroeg enkele mensen in Zwolle hoe de sociale omgang is met anderen. 

Enkele reacties:

  •  "In principe kan het beter. In het verkeer, het rijgedrag van mensen, op straat,..."
  •  "Hangt van de type persoon." 
  •  "Wisselend, soms heel hartelijk, cool, zakelijk..."
  •   "In de stad is het onpersoonlijk. Op school en klas is het wel leuk. "
  •   "Het is allemaal Facebook en Twitter. Winkelen doen ze niet meer, alleen via internet."
  •   ... 




     

    Dit was een filmpje uit Nederland, maar ik vind dat hier bij ons het gedrag van de mensen ook asocialer aan het worden zijn. Mensen maken geen tijd meer voor een praatje of om eens te glimlachen naar elkaar. Dit vind ik jammer want ik hecht hier veel belang aan. Vriendelijk zijn tegenover elkaar is van uiterst belang. Toen ik deze zomervakantie op reis ging naar Canada verschoot ik echt van de mensen daar omdat zij zo vriendelijk zijn tegen elkaar zelfs tegen vreemdelingen. Dit mis ik wel bij ons. Iedereen is tegenwoordig vooral op zichzelf gericht. 
      

2 opmerkingen:

  1. Dag Céline !
    Respect is een hele mooie waarde die je wil meegeven aan de kleuters later in je klas!
    Ik zou ook zeker de waarde liefde willen meegeven aan de kleuters. De kleuters beseffen dat je de mensen liefdevol, respectvol,.. moet behandelen. Ik vind zeker ook respect een belangrijke waarde, elkaar respecteren hoe je bent! Komt ook overeen met hoe je jou ideale samenleving omschreef (mens&samenleving), waarin ik ook las dat je een samenleving wil zonder discriminatie.
    Veel succes in het doorgeven van die waarde aan de kleuters, ik ben er zeker van dat je dit zal lukken.

    Groetjes Victorien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Victorien,

      Bedankt om zo positief te reageren. Het doet deugd om te weten dat mensen achter mij staan.
      De waarde 'liefde' die jij wilt meegeven aan de kleuters vind ik ook heel belangrijk. Door liefde te geven aan elkaar hebben ze het gevoel dat ze een meerwaarde zijn voor de maatschappij. Eigenlijk wil ik de kleuters zoveel mogelijk waarden meegeven, maar het is onmogelijk om ze allemaal mee te geven. Dit is spijtig genoeg onhaalbaar.

      Ja, voor mij is een samenleving pas goed wanneer er geen discriminatie aanwezig is. We moeten de verschillen tussen culturen en persoonlijkheden juist zien als een verrijking en niet zien als iets slecht.

      Jij ook veel succes om de waarde liefde mee te geven aan de kleuters. Dit zal je zeker goed doen!
      Groetjes.

      Verwijderen